Les 3 Ballons

Afgelopen zondag de prestigieuze Cyclosportief Les 3 Ballons in de Vogezen gereden! 11e geworden, hele goede benen, tevreden met de uitslag en tevreden met mijn vorm! Tevreden over de prestaties van onze super gasten in Campo Bicicleta. Maar…. ik had het niet echt naar mijn zin tijdens de Cyclo –>

Vanaf de start reden er direct een 4 tal renners weg. De favorieten bleven rustig in het peloton tot in elk geval de eerste col: Col de Serveres. Ik zat op mijn gemak, op de juiste positie om zo min mogelijk energie te verspillen op de eerste 40 km vlak en heuvels. De eerste col werd rustig omhoog gereden en er bleven honderden fietsers bij elkaar. In de gevaarlijke afdaling daarna brak het peloton in groepjes, ik zat soepel mee in het eerste peloton van zo´n 40 man.

Daarna een lang tussenstuk naar de tweede col. Hier werd veel aangevallen en stil gestaan. Enkele keren schoof ik mee, omdat er sterke renners in de aanval gingen, voorin bleef ik dan in het laatste wiel hangen om geen krachten te verspillen. Ik voelde me goed en ik had voor mijn gevoel alles onder controle. Op een gegeven moment reden er zo´n 5 man weg die de sprong maakten naar de vroege ontsnapping. Niks aan de hand dacht ik want er zaten teveel sterke mannen in mijn groep die dat gat wel dicht gaan knallen op de klim.

Helaas… die sterke mannen (en ikzelf) gingen nog vóór de volgende klim meer naar elkaar kijken dan doorfietsen . De kopgroep kreeg zo´n 5 min voorsprong voordat we aan de Gran Ballon begonnen. Op de Gran Ballon werd er dan voor het eerst echt gas gegeven, we gingen snoeihard die berg van 25 km op. Op de top hadden we nog 40 sec achterstand. Mooi dacht ik, die gaan we straks terugpakken en dan zijn we weer terug in de wedstrijd. Afdalen en toen…. We moesten stoppen bij een stoplicht…. politie hadden hekken neergezet, en dit was één van de twee plekken waar ze van te voren over hadden gezegd dat je tijd dit jaar stil zou staan en dat je voor een eventueel rood stoplicht zou moeten wachten. Daar stonden we dan minuten lang te wachten… tijd wordt stilgezet, maar dat maakt voor die top 50 niks uit want dat gaat om uitslag… Geeft niet, ik had er nog steeds vertrouwen in dat we ze terug gingen pakken. In mijn idee zaten de sterkste mannen bij mij. Helaas ook nu met dit selecte groepje van 15 man werd er verzaakt om samen te werken. Ik samen met nog zo´n 5 anderen probeerde enige tijd een samenwerking op gang te brengen, maar helaas…. we fietsten langzaam naar de volgende col. Op dat moment besefte we dat we niet meer voor de overwinning gingen rijden. Wat jammer zeg!!

Steeds op de col gingen we knoert hard en dan in het dal langzaam. Ik kreeg het gevoel dat we in een toertocht zaten en niet in een prestigieuze Cyclosportief 😦

Vlak voor de slotklim Planche des Belles Filles pakte we nog enkele geloste/ geparkeerde renners van de kopgroep op en vervolgens gingen wij voor de 7e plek vechten. Het was al vanaf kilometer 1 allemaal onze eigen tempo want iedereen zat er flink doorheen, ik werd 5e van ons gezelschap en dus 11e als uitslag. Niet super leuk om de hele dag nooit voor de overwinning te fietsen, maar toch gaaf dat mijn vorm zo goed is. De lange afstand (208 km) kon ik goed aan. Ik had goed gegeten en gedronken (wat nooit mijn sterkste kant), dus ook dat gaat steeds beter. Met dank ook aan onze super C.B. verzorgers Eppe en Nicklas.

Ik wilde dit verslagje al maandag schrijven, maar we zijn met Campo Bicicleta direct van de Cyclo week in een themaweek in Girona geschoten. Maandag direct een lange tocht gemaakt met onze gasten in deze week. En dit is een week voor gevorderden, dus het gaat niet langzaam. Dat had ik geweten ook, want de dag erna merkte ik dat ik te veel van mijn lichaam had gevraagd en kreeg ik een terugslag. Maar dat was van korte duur, vandaag voelde ik me voor het eerst herstelt. En zo heb ik vandaag direct besloten (in overleg met mijn team in Campo Bicicleta) dat ik nog één keer voor de Marmotte Alpen ga op 7 juli. Doel: Aan de voet van de Alpe d´Huez nog in de eerste groep te zitten! Vorig jaar moest ik 1 km voor de één-na-laatste klim (Galibier) lossen uit de kopgroep. Dit jaar ben ik een tikkeltje sterker, iets beter materiaal en ik ga de bidons aanpakken op de top van de Galibier en niet 1 km ervoor. En ook zal ik anders omgaan met vroege aanvallen. Ben benieuwd! Aankomend weekend ga ik de ronde van Tarragona rijden, een 2 daagse met 3 etappes, op zaterdag een wedstrijd en een klimtijdrit en dan zondag weer een normale wedstrijd. Daarna een weekje niet te gek doen en dan reizen we met C.B. alweer af richting de Alpen waar ik meedoe aan de Vaujany als laatste voorbereiding.

Ik hou jullie op de hoogte!!

Dit bericht werd geplaatst in 2019 Team SmartDry, Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Les 3 Ballons

1. Bert zegt:

Heel veel succes en hopelijk hark je die gewenste marmotte eens binnen groeten Bert Dekker