Doelen stellen? Niet doelen stellen?

Bij deze het eerste bericht van dit jaar 2019! Het heeft even geduurd en dat heeft te maken met het feit dat het nog niet makkelijk is om sportdoelen te stellen.

Vorig jaar was een leuk jaar waar ik na enkele jaren geen tijd hebben, nu toch weer zelf wat trainingen kon doen. Leuk in de zin van dat het fietsen een stuk leuker wordt als je wat doelen hebt. Toch bleef het een apart iets om weer mee te doen met de wedstrijden waar ik 6 jaar terug mee voor de overwinning reed en vorig jaar alles op alles moest zetten voor een top 10 binnen slepen. Heeft natuurlijk te maken dat ik minder kan trainen en uitrusten dan toen. En omdat ik dat iets minder leuk vond heb ik lang zitten na te denken hoe ik bepaalde doelen kan stellen waardoor het nog leuker wordt dan vorig jaar… Het gooien op een andere sport (hardlopen – marathons, duathlons, snowboarden, mountainbiken, downhillen?) waar ik nog veel in kan groeien? Ik besloot om voorlopig voor het mountainbiken te gaan en ik heb mezelf een splinter nieuwe Bianchi Methanol aangeschaft. Het duurde alleen lang voor deze binnen was en zonder cranks. Nu dan eindelijk vorige week cranks erop, maar inmiddels kijk ik op mijn wattage meter op mijn racefiets en blijkt dat ik hogere wattages fiets dan vorig jaar…. Dat zet je aan het denken en misschien is het wel leuk om te proberen betere uitslagen te rijden dan vorig jaar.

Het maken van schema´s voor mensen weer oppakken..
Nu is het zo dat ik aankomende winter op studie wil om officiële papieren te behalen voor coachen en ik wil proberen om volgend jaar weer in kleine mate het trainingsschema´s maken voor sporters op te pakken. Iets wat ik 4 jaar terug moest opgeven vanwege geen tijd meer hebben. En ik merk dat sinds ik vorig jaar weer zelf train haal ik allemaal interessante informatie uit mijn eigen training (plannen/ schema´s). Het meest interessante tot nu toe is wat stress doet met je conditie. Dit jaar loopt Campo Bicicleta heel soepel, Mateo mijn zoontje een jaartje ouder (3 jaar nu) en doordat er geen stress is ben ik fitter dan vorig jaar. Maar ook wat exact het effect is van een intervaltraining, achter de motor fietsen, wedstrijd ritme in de benen of juist niet, mentale kwesties in wedstrijden of Cyclo´s, voeding (tegenwoordig heb je veel betere voeding dan 6 jaar terug), een full time baan naast het sporten, wat doet fitness en stabiliteitsoefeningen met je fietsconditie, en nog veel meer!

Eerste doel van 2019
Met dit allemaal in het achterhoofd voor nu dan toch een voorlopig wielrendoel, en niet minder dan de beroemde Cyclo Les 3 ballons, 8 juni, in de Vogezen (Frankrijk) waar wij met Campo Bicicleta ook een weekje omheen organiseren. Sinds ik dit heb besloten is het fietsen in één klap nog leuker en interessanter geworden. Blijkbaar kan sporten zoveel leuker worden met heel simpel een doel op te stellen voor jezelf. En dan hierna dan misschien toch het mountainbiken oppakken? Of zou ik misschien die 9e plek van vorig jaar in de Marmotte Alpen kunnen verbeteren….?

In training


Vorige week direct maar aan de slag gegaan door met mijn team SmartDry een train dag te organiseren, de eerste echte lange training, 165 km in de bergen. Hiervan het filmpje hierboven. Ook direct een motor training met hulp van Willem-Jan (ideaal om deze trainingsvorm die we in Campo Bicicleta aanbieden aan te scherpen en we hebben nu het ideale parcours en Willem Jan is inmiddels de beste motor trainer geworden die ik ken). En dan gister een elite klassieker mee gepikt om dat wedstrijdritme op te pakken: Het Catalaans kampioenschap in Òdena. Een ritme waar je jezelf leert afzien en op cruciale momenten net iets over je limiet heen kunt gaan en er dan sterker uit kan komen. Interessant hier was hoe ik nog steeds dat instinctieve koersen in me heb, daar waar ik in mijn eerste jaren in Spanje zo veel moeite mee had en alleen maar zat na te denken in de koers. Ik zat gister steeds op het juiste moment op de juiste plek in het peloton. Zelfs toen het moment daar was dat de twee sterkste in koers gingen aanvallen (op helaas voor mij niet op de klim maar vals plat omhoog), zat ik erbij. Alleen kon ik dat fysiek (nog?) niet aan en moest ik ze helaas laten gaan en had daarna lang tijd nodig om te herstellen in het peloton terwijl er voorin meerdere groepjes begonnen weg te rijden. Op de lange klim vlak voor de finish kon ik gelukkig wel weer met de sterkste van het peloton mee, maar toen waren de beste in de wedstrijd er al vandoor. Allemaal interessante info kunnen inwinnen en een zeer goede training.

Ik heb deze blog weer up-to-date gemaakt (kalender, uitslagen) en ik zal hier en daar eens een berichtje schrijven over hoe mijn voorbereidingen gaan.

Dit bericht werd geplaatst in 2019 Team SmartDry, Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s